Direktlänk till inlägg 13 december 2018

Att vara empatisk & högkänslig....!

Av teolinda - 13 december 2018 09:54

Idenna blogg skriver jag om att vara empatisk och att vara högkänslig...


Empati är förmågan att förstå andra personers upplevelser och visa medkänsla – en egenskap människor har i olika utsträckning. I ena änden av spektrat finns psykopater som inte bryr sig om andras känslor överhuvudtaget. I den andra änden finns empater – personer som är så inkännande att det kan bli överväldigande.

Några exempel

  • Du är högkänslig

Empatiska personer har ofta även en högkänslig personlighet

  • Du påverkas lätt av andra människors humör

Empatiska personer tar in sinnesstämningarna hos personerna i deras omgivning, vilket kan göra det utmattande för empater att umgås med ledsna eller arga människor.

  • Du är introvert

Empater trivs bättre i mindre sällskap, eftersom de har lätt att bli överväldigade av andra människors känslor. Även mer extroverta empater föredrar socialt umgänge i mindre doser.

  • Din magkänsla har oftast rätt

Empatiska personer har mycket god intuition, eftersom de lägger märke stämningar och subtila tecken som andra missar. När något inte känns rätt i magen för en empatisk person är det oftast av en god anledning.


Olika tecken på att vara högkänslig


  • Du blir ”hangry”

Ett tecken på att du är en HSP kan vara att du blir väldigt frustrerad när du blir hungrig. Du kan inte riktigt fokusera på något annat och tar ibland ut din frustration på andra.

  • Du överväldigas när du har mycket att göra

En HSP har svårt att hålla fokus när de känner att de har mycket att göra. De blir ofta märkbart oroliga och ju högre stressnivån blir, desto svårare har de att hålla sig produktiva.

  • Du ser när andra är obekväma

Är du en HSP brukar du förmodligen känna på dig om någon av dina vänner eller kollegor är obekväma i en situation. De kanske tycker att ljudnivån är för hög eller att någon har sagt något opassande, vilket du direkt noterar medan andra inte verkar märka något alls.

  • Du behöver återhämta dig ofta

Efter en lång dag eller en jobbig vecka är det så klart naturligt att vara trött, men en HSP kan i princip behöva stänga in sig för att kunna ladda om. Gärna i ett mörkt sovrum eller liknande.

  • De sätter sig själva i andras skor

Mycket empatiska personer använder experimentell empati. Experimentell empati involverar att sätta sig själv i en annan persons skor för att direkt uppleva en annan persons liv.

  • De lyssnar och öppnar upp sig

De lyssnar med syfte och uppmärksamhet på den andra personen och gör allt de kan för att förstå dennes sinnesstånd och emotionella behov. Men att bara lyssna är inte tillräckligt. De tar det hela ytterligare ett steg; de tar bort sina masker och avslöjar sina känslor för andra, vilket är vitalt för att skapa ett starkt empatiskt band.


Ja här är lite av mycket i ämnet att vara empatisk och högkänslig, något jag varit hela livet, och de kan vara extra jobbigt till och ifrån, och har även ärvt spänningshuvudvärk som gör så jag mååste stänga av mina känslor till och ifrån när de blir föör mycket, och försöker alltid göra mitt bästa och tänka på de positiva mer än de negativa...

Finns mycket mera info om detta, men kan inte skriva ner allt som finns, så här är en del av all info som finns....




  Pussar,Kramar & Kärlek  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av teolinda - 20 mars 2023 13:24

Ja då jag sitter här sjukskriven så tänkte jag att jag skulle skriva några rader i min blogg... Ja detta är öken, det enda jag vill är att kunna åka till mitt arbete och kunna gå mina promenader,men när man typ inte kan gå utan måste ha käpp, så är...

Av teolinda - 14 februari 2023 15:13

Det var jätte länge sen jag skrev här i bloggen, Så tänkte jag skulle göra ett försök denna 14Februari 2023, ja den så kallade Alla hjärtansdag....    Jag myser med mina små håriga fyrbenta vänner dagligen och kan visa alla underbara i mitt liv k...

Av teolinda - 14 september 2022 08:37

Det var nu flera månader jag skrev,tiden springer ifrån mig, och denna sommar har vädret varit väldigt ostadigt, visst de varit varmt och solen har levererat, men de varit ostadigt och de är jobbigt för mig,men ca 14dagar som var till min fördel och ...

Av teolinda - 21 maj 2022 12:33


Igår på jobbet fick jag yrsel, mådde illa och extra ont i huvudet, och vart så jobbig så jag vart tvungen att hålla mig i en vägg för allt vart mörkare och hörde röster men lät som folk pratade långt borta i ett rör, när de vart lite bättre tänkte ja...

Av teolinda - 5 maj 2022 14:03

Ja väldigt länge sen jag bloggade, tiden springer iväg och vet inte riktigt vad tiden går vägen, men nu sitter jag ute på min baksida och har de mys och skön vår solen och underbara maj har startat....   Hade tyvärr ingen jätte bra natt, drömde m...

Presentation


Me myself and I

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

blogkeen

Teolinda

Ovido - Quiz & Flashcards